Diagnoza spektrum autyzmu
Diagnoza spektrum autyzmu obejmuje kompleksową ocenę rozwoju dziecka pod kątem funkcjonowania społecznego, komunikacji oraz wzorców zachowania i zainteresowań. Zgodnie z aktualnymi klasyfikacjami diagnostycznymi nie stosuje się już oddzielnego rozpoznania Zespołu Aspergera. Obecnie wszystkie wcześniejsze podtypy autyzmu, w tym właśnie zespół Aspergera, zostały włączone do jednej wspólnej kategorii zaburzenia ze spektrum autyzmu.
W ramach diagnozy w kierunku spectrum autyzmu wykonujemy:
Kiedy warto zgłosić się na badanie w kierunku spektrum autyzmu?
W wieku niemowlęcym gdy:-dziecko nie reaguje na imię, nie nawiązuje kontaktu wzrokowego,-nie wskazuje palcem, nie pokazuje zabawek ani nie dzieli się zainteresowaniami,-ma opóźniony rozwój mowy (nie gaworzy, nie wypowiada prostych słów),-wydaje się “zamyślone”, “w swoim świecie”,-nie wykazuje potrzeby bliskości opiekuna (np. unika przytulania)
W wieku przedszkolnym, gdy:
-dziecko unika kontaktów z rówieśnikami, bawi się głównie samotnie lub w sposób nietypowy,
-ma trudności w komunikacji werbalnej i niewerbalnej (np. niezrozumiałe wypowiedzi, brak mimiki, gestów),
-wykazuje sztywne zachowania – silne przywiązanie do rutyny, trudności z akceptacją zmian,
-przejawia nietypowe zainteresowania (np. intensywne zainteresowanie jedną dziedziną, zabawka używana w nietypowy sposób),
-reaguje silnie na bodźce – nadwrażliwość lub niewrażliwość sensoryczna (np. na dźwięki, dotyk, światło),
-miewa napady złości bez widocznej przyczyny
W wieku szkolnym i nastoletnim, gdy:
-dziecko ma trudności w rozumieniu norm społecznych, nie potrafi „czytać między wierszami”,
-wydaje się społecznie niedojrzałe, ma trudności w tworzeniu przyjaźni,
-nie rozumie żartów, ironii, metafor,
-łatwo się przeciąża, reaguje lękiem lub wycofaniem,
-ma wąskie, intensywne zainteresowania, które dominują nad innymi aktywnościami,
-bywa błędnie diagnozowane np. jako nieśmiałe, opozycyjne, czy z ADHD- Jednak zdarza się, że obie diagnozy nie muszą się wykluczać.
Dlaczego warto wykonać diagnozę w kierunku spektrum autyzmu u dziecka?
Wykonanie diagnozy autyzmu u dziecka to ważny krok, który może znacząco wpłynąć na jego rozwój, samopoczucie i jakość życia całej rodziny. Wczesne rozpoznanie objawów ze spektrum autyzmu pozwala lepiej zrozumieć dziecko, jego potrzeby, sposób myślenia i reagowania. Możliwe jest także szybsze rozpoczęcie terapii oraz wprowadzenie zmian w środowisku domowym i szkolnym. Diagnoza ułatwia dostęp do wsparcia systemowego – do opinii lub orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć rewalidacyjnych w szkole.
W ramach diagnozy w kierunku spectrum autyzmu wykonujemy:
- szczegółowy wywiad z rodzicami (rozwój dziecka, zachowania w różnych środowiskach)- ADI-R
- Badanie dziecka kwestionariuszem ADOS-2
- wywiad i przesiewowa ocena ASRS
- ocenę funkcji poznawczych- Badania inteligencji (IQ) kwestionariuszem Stanford-Binet, WISC-V
- analizę dokumentacji (np. z przedszkola/szkoły, wcześniejszych badań)
- omówienie wyników i wydanie opinii po badaniu
Kiedy warto zgłosić się na badanie w kierunku spektrum autyzmu?
W wieku niemowlęcym gdy:-dziecko nie reaguje na imię, nie nawiązuje kontaktu wzrokowego,-nie wskazuje palcem, nie pokazuje zabawek ani nie dzieli się zainteresowaniami,-ma opóźniony rozwój mowy (nie gaworzy, nie wypowiada prostych słów),-wydaje się “zamyślone”, “w swoim świecie”,-nie wykazuje potrzeby bliskości opiekuna (np. unika przytulania)
W wieku przedszkolnym, gdy:
-dziecko unika kontaktów z rówieśnikami, bawi się głównie samotnie lub w sposób nietypowy,
-ma trudności w komunikacji werbalnej i niewerbalnej (np. niezrozumiałe wypowiedzi, brak mimiki, gestów),
-wykazuje sztywne zachowania – silne przywiązanie do rutyny, trudności z akceptacją zmian,
-przejawia nietypowe zainteresowania (np. intensywne zainteresowanie jedną dziedziną, zabawka używana w nietypowy sposób),
-reaguje silnie na bodźce – nadwrażliwość lub niewrażliwość sensoryczna (np. na dźwięki, dotyk, światło),
-miewa napady złości bez widocznej przyczyny
W wieku szkolnym i nastoletnim, gdy:
-dziecko ma trudności w rozumieniu norm społecznych, nie potrafi „czytać między wierszami”,
-wydaje się społecznie niedojrzałe, ma trudności w tworzeniu przyjaźni,
-nie rozumie żartów, ironii, metafor,
-łatwo się przeciąża, reaguje lękiem lub wycofaniem,
-ma wąskie, intensywne zainteresowania, które dominują nad innymi aktywnościami,
-bywa błędnie diagnozowane np. jako nieśmiałe, opozycyjne, czy z ADHD- Jednak zdarza się, że obie diagnozy nie muszą się wykluczać.
Dlaczego warto wykonać diagnozę w kierunku spektrum autyzmu u dziecka?
Wykonanie diagnozy autyzmu u dziecka to ważny krok, który może znacząco wpłynąć na jego rozwój, samopoczucie i jakość życia całej rodziny. Wczesne rozpoznanie objawów ze spektrum autyzmu pozwala lepiej zrozumieć dziecko, jego potrzeby, sposób myślenia i reagowania. Możliwe jest także szybsze rozpoczęcie terapii oraz wprowadzenie zmian w środowisku domowym i szkolnym. Diagnoza ułatwia dostęp do wsparcia systemowego – do opinii lub orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć rewalidacyjnych w szkole.

